streda 25. novembra 2015

|How to be a better bloger|

Ahojte zlatíčka,
viem, že medzi vami čitateľkami je aj veľa takých, ktoré samé píšu svoje vlastné blogy. Niektoré z nich sledujem a vždy sa rada pozriem na nejaký ten nový blog, i keď toho času je v poslednej dobe pomenej. Nepovažujem sa za extra úspešnú blogerku, práve naopak, mám sa toho ešte veľa čo učiť, no každým dňom sa človek zlepšuje a sem tam musí prijať i nejakú tú kritiku, ktorá vás posúva v tom, čo robíte dopredu. Už dlhšie som sa pohrávala s myšlienkou spísania nejakých takých mojich návrhov na to, ako blogovať, prečo blogovať, ako v tom byť lepší a čomu sa vyhnúť. Nechcem týmto nikoho uraziť, nikomu diktovať, ako má robiť to, čo robí rád, takže ak ste so svojou prácou stopercetne spokojní, tak to pokojne ignorujte. No ak sa niektorá z vás chce aspoň v niečom posunúť, dnes vám dám zopár rád, ako na to.


Keď som začala spisovať tieto moje návrhy myslela som si, že to bude len tak decentne kratučký článoček, no nakoniec som zistila, že sa dá táto téma poňať omnoho obsiahlejšie. Preto sa to pokúsim celé zhrnúť do niekoľkých bodov:

1. píš o tom, čo ťa baví
Začiatky sú ťažké, poznám to z vlastnej skúsenosti. S blogovaním som chcela začať už pred takými piatimi rokmi, no absolútne som nevedela ako začať a o čom písať. Pred troma rokmi som sa konečne odhodlala a verte mi, že to nebolo okamžite perfektné a jednoduché. Vôbec som nevedela, čo písať, robila som kadejaké miš maš články, fotky som nemala skoro žiadne svoje. No vždy ma to nejako ťahalo k tej kozmetickej stránke veci, až sa to úplne vykryštalizovalo a teraz mám úplne jasno v tom, aký obsah vám chcem prinášať. Tým však nechcem povedať, že musíte písať len o kozmetike. Ak vás baví móda, píšte o tom, ak ste skôr na jedlo, varenie, píšte svoje recepty a rady ako na to. Ak radi robíte DIY projektíky, dajte o sebe vedieť, pretože v tomto je v slovenskej blogosfére tak trochu diera. Proste začnite s tým, čo vás baví. Hoc len budete písať o svojom živote, o tom, čo radi robíte, kde radi chodíte. Dajte do toho kus seba.

2. vidina zárobku
Z viacerých kútov počúvam, ako sa blogerky majú super, lebo dostávajú veci zadarmo a preto veľa mladých dievčat začne blogovať s nejakou vidinou zárobku, či iných očakávaní. Nerobte to. Ak sa do toho nechcete vložiť na 100% a písať úprimne. Nerobte to prosím! To, že občas dostanem niečo na otestovanie zadarmo je veľmi pekné a strašne sa z toho teším, no na druhej strane si to vyžaduje aj veľa zodpovednosti. Blog už pre mňa nie je len zábavkou. Venujem mu naozaj veľa času. Nastajlovanie produktov a príprava fotiek zaberie niekedy hodiny, nehovoriac o samotnom testovaní a spísaní článku, ktorý musí obsahovať nie len užitočné info, ale sa aj príjemne čítať. Aj v tomto mám ešte nejaké tie medzeri a niekedy mám dni, kedy zo seba neviem vysúkať jedinú súvislú vetu. Ruka v ruke s tým ide aj zachovanie si integrity. Ak naviažete spoluprácu, zaväzujete sa k určitému kontraktu, k istým povinnostiam, ktoré musíte dodržať. Pretože ak ich nedodržíte, o spolupráce logicky prídete a samozrejme ďalšie sa ani nemusia dostaviť.

3. spolupráce
Ak už aj nejaké tie ponuky na spolupráce máte, určite si dobre premyslite, s kým ich nadviažete. Nenechajte sa opiť rožkom a vyberajte s rozumom. Nie je všetko zlato, čo sa blyští. Nemalo by byť vašou jedinou motiváciou dostávať produkty zadarmo.

4. neboj sa zmeny
Mám pocit, že veľa blogov, ktoré čítavam, akoby zaspalo dobu. Možno som to len ja, mám iný vkus, nevravím, že sa nemôžem mýliť. No niekedy nie je na škodu sa trochu niekam posunúť, hlavne keď má niekto naozaj veľkú čitateľskú základňu. V takom prípade od toho blogera očakávam maximum. Niečo, načo sa naozaj dobre pozerá, čo sa dobre číta, bez gramatických chýb, s peknými fotkami. Zmena je dobrá, netreba sa jej báť. Samozrejme ani príliš časté obmieňanie vzhľadu nikomu neprospieva. To už je druhý extrém, keď vidím, že niektoré blogy sa menia pomaly každý týždeň či mesiac. Budí to vo mne príliš chaotický dojem a potom ani sama neviem, čia som. Tak raz do roka je to podľa mňa ideálne, ale ako vravím, je to len a len na vás. Taktiež ma irituje, keď vidím niektoré fotografie. Nie som profesionálny fotograf a sama na tom musím ešte popracovať, no na množstvo blogov by som chodila omnoho radšej, ak by som sa mala na čo pozerať. V takom prípade mi nestačí ani to, ak dotyčný má dobrý štýl písania. Zainvestovať do dobrého foťáku nie je na škodu a určite sa vám to v budúcnosti vráti.

5. vlastný názor
Týmto bodom myslím to, že majte na veci svoj pohľad, vyjadrite svoj názor, aj v prípade ak je negatívny. Nebojte sa toho. Nikto vás nebude rešpektovať, ak nepoviete, čo si myslíte. Samozrejme, všetko treba robiť s mierou a taktom, ale ak vám niečo nesedí, určite o tom nepíšte ako o najlepšej veci na svete, ktorú ste vyskúšali. Je možné, že váš názor sa nebude zhodovať z názormi ďalších 10 ľudí, ale to je v poriadku. Tak to má byť. Každému vyhovuje niečo iné. A ak prídete kvôli tomu o spoluprácu, tak vecte, že tá firma zato nestála. Pretože kritika tu bola a vždy bude a ak od vás niekto chce, aby ste klamali, s takými ľuďmi sa vôbec nezaoberajte.

6. fotiť, fotiť, fotiť...
Z vlastnej skúsenosti viem, že najlepšie je používať svoje fotografie a nie len že sa pri ich tvorbe zabavíte, no získate vďaka tomu aj kopec nových čitateľov. Čo sa fotenia týka, tak aj tu mám niekoľko tipov, ako na to. V prvom rade robte fotky za denného svetla. Výhovorky typu "nemám kedy" sú podľa mňa zbytočné. Nie dievča, ak chceš, dá sa to! V lete je to určite jednoduchšie, pretože svetlo je dlhšie, než v zime. V zime to potom zvyknem riešiť tak, že si fotenie nechávam na víkendy a pofotím toho viac naraz. Určite sa nebojte pracovať s nastaveniami, minimálne sa pohrajte s clonou, Isom, zaostrovaním, bleskom a podobne. Nie je to vôbec také ťažké, ako sa to zdá. Na youtube nájdete množstvo skvelých tipov, ako na to. Všetko závisí od toho, kde fotíte a ako fotíte. Efekt bude potom zaručený. K fotkám mám ešte jednu podstatnú pripomienku. Často sa stretávam s tým, že sú fotky na blogoch strašne malé. Áno viem, dá sa na ne kliknúť a zväčšia sa, no načo? Prečo by som si ako čitateľ mala robiť zbytočnú prácu navyše s klikaním na fotky? Veď je to tak jednoduché. Pri vkladaní fotiek viete okamžite nastaviť ich veľkosť na "veľmi veľké" a je to. Nie je to žiaden problém a vyzerá to hneď lepšie.

7. príprava dopredu
Sama dobre viem, aké ťažké je niekedy napísať i ten najjednoduchší článok. Budete sa nad ním trápiť večer pred uploadom alebo v ten deň a výsledok potom často stojí povedzme si to priamo "za hovno". Preto sa mi veľmi osvedčilo písanie v predstihu. Niektoré články si pripravím dopredu aj dva tri týždne, niekedy len dopredu nahádžem do bloggera fotky, inokedy aj spíšem text. Závisí to od momentálnej nálady a množstva inšpirácie. Takýmto spôsobom sa mi nestane, že príspevok odfláknem, neuploadujem, lebo sa mi napr. nechcelo, alebo som na to nemala čas. Niekedy jeden článok píšem postupne aj niekoľko dní a len deň pred vložením dopíšem nejaký ten úvod, či iné omáčky. Proste nič nenechávam na náhodu. Pred pár týždňami som prežívala fakt zlé obdobie v súkromí a tak sa mi absolútne nechcelo blogovať. Ak by som materiál nemala dopredu urobený, čakali by ste na nejaký nový článok možno aj doteraz. Takže ak to chcete robiť, robte to zodpovedne. Samozrejme, nikto od vás nechce, aby ste písali každý deň, ak vám vyhovuje frekvencia 1 článok za týždeň. je to úplne fajn. Ak chcete písať každý deň, super, urobte tak, len sa potom netvárte, že vás to otravuje a že sa vám nechce. Ani mne sa vždy nechce, no viem si to zariadiť a snažím sa nevyhovárať, pretože nikto ma do toho nenútil a je to moje hobby.

Dúfam, že vám týchto niekoľko bodov pomohlo v urobení si nejakej novej predstavy ako nato. Spisovala som to nie len z pohľadu blogerky, ale aj ako čitateľky, takže určite to za nejaké to zváženie stojí. 

Tak čo? Pomohli vám moje rady aspoň v niečom?
Máte nejaké vlastné pripomienky? Čo vadí na blogoch vám?


your photo name

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára